onsdag den 7. november 2012

Dobbeltsocialisering

Da kvinderne kom på arbejdsmarkedet i 60'erne, skulle børnene fra hjemmet og ud i pasningstilbud i det offentlige. Barnet bruger mange timer i daginstitution opvokser og integreres i to betydningsfulde Udviklingsmiljøer. 

Barnet skal altså tilpasse sig i begge miljøer, i hjemmet og i daginstitutionen. Det bærer erfaringer med fra det det ene miljø til det andet. Barnet kan pendle mellem to miljøer, og kan opfange det positive fra hvert miljø, således oplevelserne komplettere hinanden og giver god mening. De udgør to meget forskellige typer af udviklingsarenaer. I familien udleves og bearbejdes følelser og den nære tilknytning. I børnehaven lærer barnet at gebærde sig socialt med de andre børn, og lærer at være selvstændig og give udtryk for sin mening blandt jævnaldrende. Barnet lærer via bevægelsen mellem de to systemer, hvilke normer og roller der er gældende. Men barnet bliver også stillet overfor gravet om på en gang at kombinere de to verdner og holde dem adskildt.
Barnet udsættes for store tilpasningskrav, og skal derfor i en meget tidlig alder udvikle stor social kompetence.
Eksempel: lille Viktor går i børnehave. Hjemme hos Viktors forældre og søskende har de nogle regler og normer. Forældrene har en bestemt måde at opdrage Viktor på. I børnehaven gælder nogle andre normer, og Viktor har en anden rolle end derhjemme. Pædagogerne har fastlagt en bestemt dagsorden, som Viktor og de andre børn skal tilpasse sig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar